Tågtankar

I lördags åkte jag tåg från Köpenhamn till Örebro. Jag hade köpt en biljett med byte i Södertälje och Hallsberg men bytte i Mjölby istället och var framme i Örebro lite mer än tre timmar tidigare. Hade jag bara köpt biljetten till Mjölby hade jag fått betala istället för de jag betalade för biljetten till Örebro via Södertälje och Hallsberg. Om jag av någon anledning bara skulle åka mellan Köpenhamn och Södertälje hade jag fått betala. Nästa gång när jag ska åka tåg någonstans är det kanske bäst att kolla så att det inte är billigare att köpa en biljett till någon annanstans och gå av efter halva resan.

 

Höll på att få lite panik när jag kom till tågstationen när det stod att mitt tåg var inställt mellan Köpenhamn och Malmö och att alla resenärer fick ta sig till Malmö på egen hand med första bästa tåg. Som tur var var Öresundståget i tid och jag och alla andra hann med det riktiga tåget från Malmö.

 

När jag väl satt på tåget funderade jag på det här med att man får betala böter om man inte har någon biljett och blir upptäckt av en kontrollant. Kommer ihåg att en klasskompis i gymnasiet berättade att hon fått betala 950 kr i böter när hon inte hade giltig biljett när en kontrollant klev på. Hon hade varit sen till stationen och därför inte hunnit köpa en biljett innan hon gick på. Väl på tåget hade hon behövt gå på toa och när hon kom ut igen hade konduktören redan gått förbi. Sedan klev kontrollanten på. Såklart kunde kontrollanten inte tro på hennes historia och hon fick betala. Det jag började fundera på var om och i så fall hur man skulle kunna bestrida sådana böter. Någon som vet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0