karakteristisk eller karaktäristisk?

från svds webbsida:

"Fråga: Skriver man "karakteristisk" eller "karaktäristisk"?

Svar: Båda formerna är korrekta, men e-stavningen, karakteristisk, är den vanligaste och den som är huvudform i Svenska Akademiens ordlista.

Ä-formen karaktäristisk kan ju tyckas mer systemriktig, eftersom den direkt ansluter till grundordet karaktär.

E-formen däremot är den äldsta, och den har vi övertagit när vi har lånat karakteristisk, karakterisera, karakteristik från franskan och tyskan och ytterst latinet.

De flesta har nog också e-formen i sitt tal."

Kommentarer
Postat av: Kapten Stofil

Hej språkfunderare!

Jag har en grej som jag retar mig nästan dagligen:

Till exempel kan en journalist säga/skriva "James Bond tillhör en av vår tids mest älskade populärkulturella ikoner". Då undrar jag - vilken är den älskade populärkulturella ikon som James Bond tillhör?? Eller om man säger "Astrid Lindgren tillhör en av våra mest älskade författare"... Vilken är den älskade författaren som hon tillhör?? undrar man då. Jag hävdar att ANTINGEN säger man "Astrid Lindgren ÄR en av våra mest älskade författare" ELLER så säger man "Astrid Lindgren TILLHÖR (gruppen av) våra mest älskade författare." Att blanda ihop dessa uttryck är ett otyg som blir vanligare och vanligare! Kan man inte lagstifta mot sånt otyg??? AARRGGHH!!

2008-12-12 @ 12:06:48
Postat av: Niclas

Jag använder ä-formen i tal iaf! :P

2008-12-17 @ 11:22:03
URL: http://niclasbladfalt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0