motsatser

för ett par veckor sedan köpte jag en ny tv. ovanligt i sig att jag gör nåt sånt, jag hade ju en tv.

men. det var verkligen befogat. jag blev tom mobbad för min klenod för det kan man nog kalla den gamla tvn. den hade träimitation runt själva burken. självklart ingen fjärrkontroll, man var tvungen att trycka på en knapp som klickade för att byta kanal och skjuta på ett reglage för att höja och sänka ljudet samt göra bildinställningar. för att ställa in kanalerna var man tvungen att trycka på en liten lucka för att få ut små hjul som man rullade på till man hittade någorlunda bra bild. det gick bara att ha 6 kanaler samtidigt om man nu mot förmodan skulle lyckas hitta fler med de små hjulen. antenn-ingången var glapp så råkade man komma åt sladden var man tvungen att rucka till man fick den i rätt läge igen. för att sätta igång tvn var man tvungen att trycka på och av om och om igen, ibland tog det flera minuter. ibland började bilden rulla och då fick man förflytta sig fram till tvn och byta till en annan kanal och sedan byta tillbaka. på slutet började tvn även ge ifrån sig mystiska ljud när man stängde av den. dessutom inte att förglömma så hade den varit dödförklarad flera gånger innan jag fick den.

så. nu till saken. jag köpte en platt-tv. en stor en, men det hör inte hit. och nu är frågan.
vad kallar man en icke platt tv? och var är egentligen motsatsen till platt? 

det första någon sa var tjock-tv. men tjock är ju motsatsen till smal. eller? nja det kändes inte helt rätt. många anser att motsatsen till platt är rund. fråga mig inte varför men jag antar det har att göra med jordens form. men en icke platt tv är ju inte rund så det går ju inte heller. jag menade att motsatsen till platt måste ha med volym att göra dvs volumös, vilket i sig är ett ganska spännande ord, och därmed måste namnet på en icke platt tv måste vara volumös-tv. underbart roligt.

nu i veckan fick jag dock höra uttrycket klump-tv. och på nåt sätt känns det rätt bra ändå. om inte annat så är det bra mycket lättare att säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0