så här tänker jag idag - en annan gång

Så länge du inte skadar någon annan person eller dennes ägodelar eller samhället eller miljön är du fri att göra vad du vill. Det är så det borde vara. Problemet är det att det är svårt att klargöra att just ett visst beteendet leder till en viss skada. Man kan inte alltid separera orsak och verkan från det stora hela. Det kan också vara svårt att avgöra vad som leder till en skada eller inte. Ett exempel på detta är att du aldrig kan veta om en person "tar åt sig" sig något du säger och blir ledsen och därmed "skadad". Det är därför det finns regler. Det är så det är och därför måste dessa följas.

Om man utgår från hur det borde vara, skulle det leda till ett samhälle präglat av  "sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet? I så fall skulle det bli ett ganska kallt samhällsklimat där ingen bryr sig om någon annan och så vill iaf inte jag ha det.

Det jag menar med min utgångspunkt är snarare att det bara är det negativt påverkande beteendet som bör förändras. Det finns ingenting som säger att du inte är fri att hjälpa en annan person eller samhället. Frågan är bara om vi människor är så pass måna om samhället i stort än bara de närmsta släktingar och vänner. Vad skulle du tex göra med de extra pengarna om alla skatter och avgifter togs bort?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0