musikens betydelse

vissa kommunicerar över internet med hjälp av smileys. det säger egentligen ganska lite.
i windows live messenger finns en funktion som gör att ens kontakter kan se vad man lyssnar på för musik för tillfället. för min del säger detta mycket mer om hur man känner sig än smileys. man lyssnar på olika slags musik vid olika sinnesstämmningar och musiken kan även påverka humöret. men såklart måste man ha viss kännedom om personen ifråga för att man ska kunna inse detta.

det är olika för olika människor. för en del är själva musiken det viktiga. vissa lyssnar inte ens på texten. för andra är det texten som är det viktiga. så är det för mig. men för den sakens skull skulle det inte vara detsamma utan musiken och melodin. jag tror det händer gänska ofta att jag citerar sångtexter i ett vanligt samtal utan att den jag pratar med märker något. för det är inte säker att personen ifråga har lyssnat på just den texten på samma sätt som jag har.

musik har varit en stor del av mitt liv. de senaste åren har själva lyssnandet fått allt större betydelse. även här finns det mer att upptäcka än vad man hinner med under en livstid. och hittar man en favorit vill man ju lyssna på denna mer än en gång. återigen är internet en enorm tillgång. och då menar jag inte olaglig nedladdning. jag pratar dels om web-radio och dels om myspace

idag har jag lyssnat på http://www.radioblogclub.com större delen av dagen och hört massa nya artister som jag gärna skulle vilja höra mer av. det fungerar så att man söker på en artist eller en låt och så får man upp en låtlista med massa liknande musik.

när det gäller myspace har detta två positiva delar. dels kan man lyssna på kända artisters musik om och om igen. dels kan man hitta ny musik som man aldrig skulle få ta del av annars. jag som gick musiklinjen på gymnasiet känner dessutom en hel del personer som lagt ut sin musik på myspace. och jag blir såå stolt för det är såå bra!

Kommentarer
Postat av: Virre

Prova på www.last.fm. Ladda ner deras applikation. Allt du spelar i winamp registreras drä. Din och dina vänners musiksmak framträder där. Du får tips om nya artister som liknar det du redan lyssnar på och får se vad vänner och folk som påminner om dig lyssnar på. En sak att syssla med varje dag m.a.o.

2007-12-02 @ 13:51:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0