par i vadå?

På mitt sommarjobb (Där jag för övrigt jobbade min sista dag idag. Grattis till mig!) skriver vi på post-it lappar vad folk har beställt för mat. För att vi sedan ska hitta till rätt personer skriver vi helst även vad det är för ena, till exempel hur många, vilket kön och vad de har på sig. Detta gäller förstås bara om det inte är någon av alla våra stamgäster som vi vet vad de heter eller som vi har ett trevligt smeknamn på tex paraplymannen eller sunshine eller mixad sallad-kvinnan. Dessa skulle kunna få ett eget inlägg någon gång kanske men nu var det inte det saken gällde. Så hursomhelst. Det vanligaste vi skriver på lapparna är nog mc (vilket inte alltid säger jättemycket då många kunder är just motorcyklister) eller par, det som detta inlägget egentligen handlar om. För jag har funderat nu ett tag (det är sånt jag har roat mig med hela sommaren) och kommit fram till att det är ganska konstigt egentligen. För när vi skriver ordet par på våra små ljusgula lappar så menar vi ju ett par bestående av en man och en kvinna. Men ordet par betyder ju egentligen två av samma sort, inte två olika. I och för sig så menar man ju förmodligen en höger och en vänster när man pratar om ett par skor men hur är det då med ett par byxor. Det är ju totalt motsägelsefullt. I korsorden blir alltid ett par två eller tu eller något sådant men alldrig ett. så... ni förstår säkert vad jag menar även om det hela är ganska förvirrande. Men jag är dödstrött och har trots allt jobbat min 64e (och sista) dag idag så jag hoppas ni har lite överseende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0